21 december 2017

Sanoma wint maar liefst vier Mercurs!

De Mercurs zijn dit jaar voor de 20keer uitgereikt. DE vakprijzen voor tijdschriftenmerken. Sanoma had 12 nominaties en heeft maar liefst vier mercurs mogen binnen slepen.

Libelle mag zich een jaar lang Magazinemerk van het jaar noemen. De organisatie noemde het Magazinemerk van het jaar ‘een titel die op meerdere platformen opereert vanuit een 360 graden-visie’.
De ijzersterk uitgewerkte visie van hoofdredacteur Hilmar Mulder zorgt ervoor dat dit magazinemerk helemaal met zijn tijd meegaat en blijft verrassen en innoveren. Als tijdschrift, een reeks glossy specials, een event en bovendien realiseert Libelle een enorme groei op het digitale vlak: met LibelleTV en Libelle.nl maken we de 360 graden mix compleet voor zowel de lezeres als de adverteerder. Libelle, het oeroude Hollandse merk, is compleet futureproof! De jury van de Mercurs maakte een diepe buiging voor de ondernemersgeest van Libelle. Libelle: ‘Wij zijn trots op ons succes en nodigen u van harte uit om dit met ons te delen!’

Daarnaast was er de jubileum Mercur, die vanwege het twintigjarige bestaan eenmalig werd uitgereikt. De longlist bestond uit 27 titels die in de afgelopen negentien jaar Lancering of Magazine/Mediamerk van het jaar zijn geworden of de Mercur d’Or/LOF-prijs voor magazines hebben gewonnen. Het publiek kon stemmen en Donald Duck werd daarmee gekozen tot ‘all time favourite’. Hoofdredacteur Joan Lommen:

All time favourite, dat vinden we uiteraard geweldig – en ook nog eens met een overweldigende meerderheid. Alle ballen op Donald Duck! Dat het publiek dol op ons is, wisten we eigenlijk al. We krijgen dagelijks zo’n 70 brieven en mails van enthousiaste lezers en onze verkoopcijfers bewijzen ook onze populariteit. Nu hebben we ook erkenning van vakgenoten – en die hadden we nog niet. Vrouwenbladen en glossies worden veelal gezien als de norm en als toppunt van creativiteit. We zijn blij dat die ban nu gebroken is, en dat onze creatieve mensen nu ook de waardering krijgen die ze al 65 jaar verdienen. Iedereen die op ons gestemd heeft: heel veel dank!

Donald Duck viel nog een keer in de prijzen voor de Duck-momentjes marketingactie rondom het 65-jarig jubileum. ‘We zijn ontzettend trots deze mooie prijs in de wacht te hebben gesleept, waarbij het allerbelangrijkste centraal stond: de lezer. We ontvingen duizenden inzendingen van lezers met hun eigen ‘DuckMomentje’. De actie was compleet 360: van print, online tot DM en een OOH campagne waar de foto’s van de lezers terug kwamen. Ook de cover van de jubileumeditie stond in het teken van de lezers. Dichtbij en met een hele ‘grote gun en liefde voor het merk-factor’ én in het 65ste verjaardagsjaar van het weekblad. Op naar de 100!’

Als laatste mogen wij Tina feliciteren met de Mercurprijs voor merkinnovatie van het jaar met Tina de Musical. Hanneke van Onna: “Gouden kroon op 1,5 jaar werk, een prachtige voorstelling en op 50 jaar Tina.”