6 februari 2019

Sanoma: verbeterde winstgevendheid over de gehele linie

Vandaag zijn de jaarresultaten van Sanoma bekend gemaakt. Over 2018 zag Sanoma haar operationele winst (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) voor het derde jaar op rij stijgen naar EUR 197 miljoen (2017: 179).

Door de acquisitie van N.C.D. Production groeide de festivalomzet in Finland, terwijl Sanoma in Nederland het aandeel in SCOUPY verder vergrootte en verder integreerde in de organisatie. 2018 werd afgesloten met de aankondiging van de voorgenomen acquisitie van Iddink Group op 11 december. De verwachting is dat deze acquisitie, na goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt, in het tweede of derde kwartaal van 2019 wordt afgerond. Op 4 februari j.l. zijn de nieuwe kredietfaciliteiten getekend, mede voor de acquisitie van Iddink. Naast een zestal Scandinavische banken nemen ook de Nederlandse banken ING Bank, ABN Amro en Rabobank deel aan de financiering.

Zojuist heeft Sanoma Media Netherlands aangekondigd een meerderheidsbelang in Panel Inzicht te nemen. Panel Inzicht is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een interessante speler op de markt van online onderzoekpanels in Nederland waarin Sanoma al actief is met hettestpanel.nl. Panel Inzicht had in 2018 een omzet van EUR 3 miljoen.

Susan Duinhoven, CEO en President van Sanoma Group: “De goede performance in ons totale bedrijf, heeft het mogelijk gemaakt om onze strategie van groei, met focus op onze educatieve business, in te vullen. Onze media presteerden uitstekend waarbij de dubbele groeicijfers in leestijd en in omzet bij NU.nl én de groei in abonnees van het grootste nieuwsmerk in Finland, Helsingin Sanomat, het meest opvallend zijn. De ingezette koers van focus op onze klanten en groei door synergetische acquisities zetten we ook komend jaar voort.”

Sanoma Group geeft aan voor 2019 een omzet vergelijkbaar met 2018 te verwachten met een EBIT-marge (voor aftrek van amortisaties van allocaties van overnamewaardes, zgn PPA) van rond de 15% (2018: 15,7%).

Sanoma Media Netherlands

De winstgevendheid (EBIT gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) van de Nederlandse mediatak groeide met 10% in 2018 tot EUR 77 miljoen. Dit was het goede resultaat van een stabiele abonneeomzet, met groeiende oplagecijfers bij onder andere vtwonen en Donald Duck en omzetgroei bij Scoupy. Ook de stijgende bezoekersaantallen, besteedde tijd en omzet bij NU.nl en een blijvende focus op een efficiënte organisatie droegen bij aan de toename in resultaat.

In 2018 is de verkoop van de Belgische vrouwentitels aan Roularta afgerond evenals de verkoop van Head Office, de contentmarketingactiviteiten in België. Ook is aangekondigd dat de eigen operationele e-commerceactiviteiten voor het Home Deco segment stop worden gezet. vtwonen heeft voor haar e-commerceactiviteiten in Nederland en België een licentieovereenkomst gesloten met fonQ, een van de grootste e-commerce spelers in de Benelux gespecialiseerd in Home Deco.

Dit persbericht is niet Sanoma’s full-year report. Sanoma’s full-year report is terug te vinden op http://www.sanoma.com/investors.