16 mei 2019

Sanoma nummer 1 publisher

Sanoma is nummer 1 als het gaat om merkbereik (netto maandbereik) onder publishers

Dit blijkt uit de laatste NOM mediamerken 2019-I die op 9 mei gepubliceerd is. NOM Mediamerken 2019-I bevat alle printbereiksdata van NPM 2019-I (Q1-2018 t/m Q4-2018) en het bereik van digitale merken van printpublishers uit NOBO Q4 2018. Tevens is er merkbereik opgenomen voor merken die zowel een print als een digitale component hebben. Merkbereik betreft het netto maandbereik van print en online samen.

Sanoma bereikt met haar print- en online titels 11,4 miljoen mensen per maand, dit is 78% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Sanoma bereikt 6 miljoen vrouwen (82% van alle Nederlandse vrouwen, 13+) en 5,3 miljoen mannen (74,1% van de alle Nederlandse mannen, 13+).

Top 10 merkbereik tijdschriftmerken

Als we kijken naar de tijdschriftmerken binnen het NOM merkbereik dan ziet de top 10 er als volgt uit (totaal 13+, exclusief Kampioen en Allerhande):

Merkbereik Sanoma

De top 10 Sanoma merken met het grootste merkbereik zijn:

 

Printbereik

Op donderdag 2 mei is de NOM Print Monitor 2019-I gepubliceerd. Het bereik van totaal print magazines is ten opzichte van de vorige meting (2018-IV) stabiel, dit blijkt uit de laatste NOM Print Monitor (NPM 2019-I) die op 2 mei is gepubliceerd.

Print magazines bereiken in totaal 11,3 miljoen mensen. Dit is 78% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). 50-plussers (86%), vrouwen (83%) en welstandigen (82%) zijn de meest heavy magazine lezers, maar ook onder jongere doelgroepen zijn magazines populair. Zo leest 70% van Generatie Z print magazines. Meer cijfers over het bereik van diverse doelgroepen is hier te vinden.

De top 3 van betaalde magazines met het hoogste bereik per editie blijft onveranderd:

  1. Libelle (1,5 miljoen)
  2. Donald Duck (1,5 miljoen)
  3. LINDA. (1,2 miljoen)

Sanoma bereikt met haar printportfolio 46% van de Nederlandse bevolking per maand (7 miljoen mensen van 13 jaar en ouder); 53,4% van de vrouwen en 38,4% van de mannen en is ook de nummer 1 als het gaat om het printportfolio bereik (13+).

Sanoma titels die koploper zijn binnen hun categorie:

  • Libelle (Vrouwenbladen)
  • AutoWeek (Auto- en motorbladen)
  • Veronica Magazine (RTV-bladen)
  • Ouders van Nu (Opvoedingsbladen)
  • Donald Duck (Jongerenbladen)
  • vtwonen (Woon-, tuin-, DHZ-bladen)