24 oktober 2018

Sanoma Media Nederland groeit verder in winstgevendheid in het derde kwartaal

Zojuist heeft Sanoma de cijfers over het derde kwartaal gepubliceerd. Bij Sanoma Media Netherlands is de omzet in het derde kwartaal gegroeid naar EUR 106 miljoen (2017: 104, gecorrigeerd voor verkoop SBS) door met name de successen bij SCOUPY en de goede resultaten voor de losse verkoop. Over de eerste drie kwartalen van 2018 steeg de winstgevendheid, mede door een blijvend goede kostenbeheersing, verder tot EUR 53 miljoen (2017: 49 gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) bij een licht dalende omzet (2018: 310, 2017: 323 gecorrigeerd voor verkoop SBS).

Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma Group: “Sanoma Group laat in het derde kwartaal bij alle onderdelen goede resultaten zien. Twee weken geleden gaven we ook al aan dat de winstgevendheid van Sanoma Group in 2018 hoger uit zal komen dan verwacht. De huidige koers van focus op onze klanten, selectief investeren in het verder uitbouwen van onze merken en kostenbeheersing zetten we dan ook voort.”

Finland
Sanoma Media Finland kon dit kwartaal direct profiteren van de festival business na de acquisitie van N.C.D. Production. Daarnaast kon het wederom rekenen op hogere digitale abonnementen van Ruutu, de video-on-demandservice, en Helsingin Sanomat, de grootste krant van Finland. De winstgevendheid steeg sterk naar EUR 21 miljoen (2017: 14) mede vanwege de discontinuering van de verlieslatende ijshockey uitzendrechten.

Learning
Bij Sanoma Learning is het derde kwartaal altijd zeer belangrijk en heeft traditiegetrouw altijd de hoogste omzet van het jaar. Zoals verwacht was de omzet in Polen aanzienlijk lager dan vorig jaar, toen Sanoma Learning de voordelen had van de veranderingen in het onderwijsstelstel in Polen. De daling was lager dan verwacht doordat het marktaandeel in Polen verder is gegroeid in 2018. De educatieve tak, in Nederland bekend van Malmberg, begint nu ook de eerste vruchten te plukken van het ‘High Five’-programma voor de integratie van de administratie en ondersteuning van de vijf bedrijven in de vijf landen.

Over Sanoma
Sanoma is een vooroplopend media- en educatiebedrijf dat dagelijks het leven van miljoenen mensen weet te raken. Wij creëren boeiende content voor consumenten, bieden onze zakelijke partners unieke marketing oplossingen en ondersteunen leerkrachten om de talenten van ieder kind maximaal te laten ontwikkelen.
Met bedrijven in Finland, Nederland, België, Polen en Zweden, bedroeg de omzet in 2017 €1,3 miljard en werken er ruim 4.400 mensen. Sanoma is beursgenoteerd aan de Nasdaq in Helsinki.

Dit persbericht is niet Sanoma’s interim report. Het verslag over het derde kwartaal is terug te vinden via http://www.sanoma.com/investors.