21 september 2017

Sanoma lanceert als eerste in-app audience data via programmatic

Op basis van de first party data uit haar netwerk is Sanoma in staat zeer kwalitatieve profielen samen te stellen. De grootte en diversiteit van het netwerk maakt het mogelijk om specifieke doelgroepen op schaal te bereiken. Op web wordt dit al geruime tijd aangeboden, en in-app kon tot voorkort alleen direct ingekocht worden. Vanaf nu kan in-app targeting op basis van data ook programmatic worden aangeboden.

De in-app segmenten worden opgebouwd vanuit het leesgedrag binnen onder andere de NU.nl app. Sanoma heeft een custom algoritme ontwikkeld dat op een heel nauwkeurige manier de verschillende onderwerpen uit een artikel kan halen om zo een interesse profiel samen te stellen. Daarnaast worden demografische kenmerken toegevoegd.

Janou Kessels (Product Manager Audience Data): “We zien een toenemende vraag vanuit de markt om gericht in te kopen op basis van data. Met de toevoeging van de in-app audience data kan een campagne nog effectiever worden opgezet. Binnen Sanoma zijn wij continu bezig om klantvragen zoals deze te kunnen beantwoorden. Een volgende stap is om alle targeting mogelijkheden die we op web hebben, ook in app aan te bieden. Voor de komende periode zal dan ook de focus liggen op het introduceren van cross device oplossingen”.