24 juli 2018

Sanoma: goed tweede kwartaal door omzetverschuiving bij Learning

Zojuist heeft Sanoma de cijfers over het tweede kwartaal gepubliceerd. De operationele EBIT verbeterde aanzienlijk (2018: 80 miljoen, 2017: 73 miljoen, gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten). Dit komt met name door de omzetstijging bij Sanoma Learning (2018: 108 miljoen, 2017: 98 miljoen), de educatieve tak van Sanoma en bekend in Nederland van Malmberg. Sanoma Media Nederland houdt de winstgevendheid opnieuw op niveau door een goede kostenbeheersing. Daarmee sluit Sanoma een goed eerste halfjaar af.

Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma Group: “Het tweede kwartaal was een goed kwartaal voor alle onderdelen van Sanoma. Met name Sanoma Learning zag een hogere omzet in het tweede kwartaal in vergelijking tot 2017. Dit komt door de verschuiving van bestellingen van het eerste naar het tweede kwartaal bij Malmberg, in Nederland én in België en Finland was sprake van vroegtijdige bestellingen. In onze beide mediabedrijven is de winstgevendheid iets boven onze verwachting, ook al is sprake van lichte daling door eenmalige bate vorig jaar. Ik ben dan ook zeker tevreden met deze resultaten.”

Sanoma Media Nederland houdt de winstgevendheid opnieuw op niveau door een goede kostenbeheersing (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten). De operationele EBIT daalde licht (2018: 20 miljoen, 2017: 21 miljoen, gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) rekening houdend met de verkoop van Kieskeurig.nl vorig jaar. In Finland bleef de winstgevendheid achter dit kwartaal ten opzichte van vorig jaar (2018: 22 miljoen, 2017: 19 miljoen, gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten). Het resultaat in Finland verschuift naar de tweede helft van het jaar mede door de acquisities dit jaar en investeringen op het gebied van marketing en productontwikkeling in het vierde kwartaal van vorig jaar.

Selectieve groei conform planning
Er is goede progressie gemaakt in het uitvoeren van de langetermijnstrategie van selectieve groei met acquisities gedurende het tweede kwartaal. De aankoop van N.C.D. Production en de verhoging van het aandeel in het Finse nieuwsagentschap STT zijn in het tweede kwartaal afgerond en in Nederland is het aandeel in Scoupy, gericht op het realiseren van aankopen en het aggregeren van aankoopdata met cashbackacties, vergroot naar 95%. De verkoop van de Belgische vrouwentitels is iets eerder dan gepland, eind juni, afgerond.

Dit persbericht is niet Sanoma’s interim report. Sanoma’s eerste halfjaar resultaten verslag is terug te vinden via http://www.sanoma.com/investors.