9 van de 10 Nederlanders tussen 14 en 65 jaar die online video kijken doet dit tijdens primetime, zowel doordeweeks als in het weekend. Ouderen beginnen wat vroeger (rond 15u.) en kijken wat minder op primetime dan jongeren. Jongeren kijken aanzienlijk vaker tussen 18 en 22u. Voor ruim de helft van de Nederlanders is het kijken naar online video op primetime een exclusieve activiteit. Vier van tien combineren het met tv-kijken. Online video kijken is hiermee complementair aan het reguliere televisie kijken op primetime. De meeste online video’s worden thuis bekeken en is iets wat men vooral alleen doet. Een kwart kijkt ook wel eens met hun partner en ongeveer 1-op-7 met de kinderen. YouTube is de meest bezochte gratis site/app voor online video’s gevolgd door Uitzending Gemist en Facebook. De meest gebruikte betaalde online videodiensten zijn: Netflix, RTLXL en UPC. Dit blijkt uit onderzoek naar het gebruik van online video in Nederland, uitgevoerd door Motivaction in opdracht van Sanoma.

Mannen en jongeren kijken vaker online video’s

Gemiddeld kijkt men 12 online video’s per week en de meeste online video’s worden helemaal afgekeken. Mannen kijken gemiddeld meer online video’s dan vrouwen, vooral in de leeftijdscategorie 25-34 jaar. Hetzelfde geldt voor jongeren in relatie tot ouderen, hoe jonger hoe meer men kijkt. Mannen kijken vaker op het werk dan vrouwen en jongeren kijken overal vaker online video dan ouderen. Mannen kijken vaker via Youtube en NOS.nl en vrouwen kijken vaker via Facebook. RTL.nl en RTLXL doen het even goed bij vrouwen en mannen. Uitzending Gemist wordt ongeveer door iedereen even vaak bekeken.

Top 3: humor/komedie, muziek en film & animatie

Er is een samenhang tussen het motief om te kijken en het type video dat men kijkt. Filmpjes moeten met name leuk zijn en dienen ter ontspanning. Humor/komedie, muziek en film & animatie video’s worden dan ook het meest bekeken. Mannen bekijken deze top 3 vaker dan vrouwen, die op hun beurt vaker kijken naar: zo-doe-je-dat, eten & koken en filmpjes van vrienden, familie en kinderen. Gaming en dieren video’s worden vaak bekeken omdat dat leuk is, algemeen nieuws wordt vaak gekeken om tijd te doden en showbizz-/tech-nieuws kijkt men vaak bij toeval. Video’s over reizen, evenementen en eten & drinken worden graag gedeeld met anderen. Men kijkt deze video’s regelmatig omdat men deze doorgestuurd krijgt of tegenkomt op social media.

De meeste video’s die men kijkt duren niet langer dan 20 minuten. Video’s die langer duren dan dat zijn film & animatie en sport. Onderwerpen die ‘veelkijkers’ aanspreken zijn films, muziek en tv-series. Mensen die minder dan gemiddeld kijken, hebben meer interesse in lezen, koken en gezondheid. Tv-programma’s worden het meest bekeken als het om langere video’s gaat. Mannen kijken minder series dan vrouwen en vice versa kijken vrouwen minder films dan mannen. Hoe jonger hoe vaker men series, films of tv-programma’s kijkt online.

Zien van online video leidt vaak tot actie

Na het zien van video gaat men vaak op zoek naar aanvullende informatie. Jongeren tot 34 jaar doen dit meer dan gemiddeld. Ook gaat men relatief vaak op zoek naar de prijs van een product. Voor mensen die productvideo´s kijken, zijn deze video’s een belangrijke factor bij het aanschaffen van een betreffend product. Mannen hebben vaker iets gekocht na het zien van een online video dan vrouwen (44% om 34%). Zaken die men dan aanschaft zijn zeer divers: kleding en schoenen; DVD, boeken en muziek; make-up en beauty producten; mobiele telefoon/smartphone, camera, tablet en spelcomputer; en elektronica en TV.

Een minderheid van de Nederlanders (10%) betaalt voor online video. Betalen voor een abonnement, pakket/bundel of ad hoc komen ongeveer even vaak voor. In de groep betalers vallen gemiddeld meer mannen en jongeren in de leeftijd 25-34 jaar. Zij zijn vaak ook kapitaalkrachtiger. Gemiddeld geeft men per maand 27,50 euro uit aan abonnementen of 20,- euro aan ad hoc of een pakket/bundel video’s. Een kwart van de huidige betalers verwacht in de nabije toekomst meer uit te gaan geven aan online video’s. Mensen die nu meer online video’s dan gemiddeld kijken, verwachten in de toekomst vaker en meer te gaan betalen. Mensen die nu minder dan gemiddeld kijken, verwachten vaak slechts iets meer te gaan betalen hiervoor.

Over het onderzoek online video

Het onderzoek is uitgevoerd in twee delen. In het eerste deel is respondenten gevraagd voor een doordeweekse en een weekend dag alle bekeken online video’s in te voeren (daadwerkelijk gedrag). Het tweede deel van het onderzoek bestond uit vragen om het onderwerp online video verder uit te diepen (uitgevraagd gedrag). Aan deel 1 van het onderzoek hebben 1339 respondenten meegedaan. Zij hebben in totaal 4274 online video’s ingevoerd. Van de 1339 deelnemers hebben 1083 respondenten deel 2 van de vragenlijst ingevuld. Al het onderzoek is online afgenomen onder consumenten uit het StemPuntpanel van Motivaction in de leeftijd 14-65 jaar.