18 maart 2020

NU.nl over betrouwbare verslaggeving rondom het coronavirus

3 vragen aan Colin van Hoek, adjunct-hoofdredacteur NU.nl

Kun je duiden hoe corona leeft onder Nederland?
De afgelopen dagen wordt NU.nl twee keer zoveel bezocht als normaal, bijna 100 miljoen keer per week. En in maart zal NU.nl voor het eerst door de grens van 1 miljard pageviews per maand breken. Ook op reactieplatform NUjij worden bijna dagelijks records gebroken. Zo werd er zondag 16.000 keer gereageerd.
Het coronavirus houdt Nederland dus enorm bezig. NU.nl voorziet in deze bijzondere periode in een belangrijke informatiebehoefte. We doen dit altijd feitelijk, neutraal en bieden het beste overzicht met een permanent liveblog, een dagelijkse update en een aparte coronarubriek.
NU.nl werkt sinds januari als enige Nederlandse nieuwsmerk niet meer samen met ANP. Dat betekent dat we al het nieuws, ook rondom het coronavirus, zelf nabellen, controleren en opschrijven.

Hoe ga je om met nepnieuws?
Helaas zie je bij populaire onderwerpen zoals het coronavirus ook altijd nepnieuws ontstaan. NU.nl heeft een fulltime factchecker in dienst die de meest gedeelde berichten controleert en onze bezoekers vertelt wat er wel en niet klopt.
Ook de rest van de redactie baseert berichtgeving alleen op feiten en meerdere bronnen. Juist nu is het belangrijk om als grootste nieuwssite van Nederland niet mee te gaan in de opruiing die je soms op sociale media ziet. Bij onderwerpen als het coronavirus, met een grote maatschappelijke impact, is kalme en feitelijke berichtgeving belangrijker dan ooit.

Hoe betrek je lezers erbij?
Er worden op ons reactieplatform NUjij elke dag honderden vragen over het coronavirus gesteld. NU.nl weet daarom als beste wat er leeft in Nederland. De belangrijkste vragen beantwoorden we in nieuwe artikelen. Zo nemen we onterechte zorgen weg en scheppen we een realistisch beeld van de huidige situatie.
Daarnaast gaan we dagelijks met onze bezoekers in gesprek en geven we mensen de mogelijkheid ervaringen uit te wisselen. Zo krijgen NU.nl-bezoekers beter inzicht in hoe het eraan toe gaat in ziekenhuizen en wat er gebeurt als je ziek thuis komt te zitten. Ook deze verhalen worden altijd gecontroleerd door onze redactie.

 


 

Kansen op NU.nl, ook voor adverteerders

Flink hoger bereik voor high impact formaten 

Sinds de persconferentie op vrijdag 13 maart en de maatregelen rondom het coronavirus kent NU.nl een recordaantal bezoekers:

  •  Gemiddeld 49,2 miljoen pageviews per dag in week 12 ten opzichte van gemiddeld 30 miljoen pageviews per dag in week 2 – week 9.
  •  De mobile takeover heeft een uplift van maar liefst 95% in uitleveringen van displaybanners op de voorpagina: van benchmark 5,5 miljoen impressies per dag naar gemiddeld 10,7 miljoen impressies per dag in week 12. Dit betekent dat momenteel de bruto CPM 4,01 is ten opzichte van het reguliere tarief van 7,82 bruto CPM.

Profiteer van de uplift in article reads, ook voor jouw boodschap

  • Ten opzichte van het laatste kwartaal van 2019 is er sinds vrijdag 13 maart ook een stijging te zien in artikelweergaven van gesponsorde artikelen (smarticles) op de voorpagina van NU.nl. Een smarticle in de rubriek Algemeen wordt gemiddeld 72.500 keer gelezen in 24 uur; dat is een uplift van 45% ten opzichten van de benchmark. Smarticles in de rubriek Economie worden in 24 uur 61.000 keer gelezen (benchmark 35.000 artikelweergave), dat is een stijging van maar liefst 74,3%.

Je campagne liever buiten het corona virus nieuws?

  • Bezoekers lezen in de slipstream van het coronavirusnieuws per sessie meer artikelen dan gemiddeld. Met name ‘ontspannen’ nieuws in de rubriek Achterklap kent de afgelopen weken een stijging in pageviews van 32% ten opzichte van het laatste kwartaal van 2019.
  • Iedere donderdag stond dagrubriek NUuit op de voorpagina van NU.nl. Gezien de maatregelen rondom het coronavirus zijn vrijwel alle activiteiten buitenshuis opgeschort. Daarom is deze rubriek vanaf 19 maart gerebrand naar NUthuis. In deze rubriek geeft NU.nl tips en informatie voor een leukere dagbesteding binnenshuis. In deze rubriek is het mogelijk om een smarticle te plaatsen. De smarticle wordt gemiddeld 20.000 keer gelezen. Vattenfall heeft al slim gebruikt gemaakt van deze mogelijkheid door in samenwerking met NUstudio een creatieve insteek te vinden voor een smarticle. Lees hier de smarticle van Vattenfall.

Heb je vragen over hoe je juist in deze periode de meest passende campagne kunt inzetten? Neem contact op met onze collega’s, zij denken graag met je mee: sales.nl@sanoma.com