27 juni 2019

NU.nl opnieuw veruit grootste in zakelijke markt

NU.nl, het grootste digitale nieuwsmerk van Nederland, is opnieuw veruit het grootste mediamerk in het bereiken van zakelijke beslissers. Dat bleek uit de resultaten van het nieuwe DMS-bereiksonderzoek naar het mediagedrag van zakelijke beslissers zijn die dinsdag 25 juni bekend zijn gemaakt.

Het merk NU.nl bereikt wekelijks gemiddeld 61% van de doelgroep zakelijke beslissers, en is daarmee veruit het grootste mediamerk in de zakelijke markt. De tweede bereikspositie is voor De Telegraaf met een wekelijks merkbereik van 41%. Het aantal zakelijke beslissers in Nederland is ten opzichte vorig jaar met 19% gegroeid. In 2018 waren dit nog 509.300 personen, terwijl deze groep in 2019 gegroeid is naar 607.600 zakelijke beslissers, bestaande uit midden- en kleinbedrijf (92%), grootzakelijke markt (4%) en semi-overheid (4%).

Deze groei in het aantal zakelijke beslissers resulteert in een hoger bereik op NU.nl onder zakelijke beslissers; per maand voorziet NU.nl 371.400 zakelijke beslissers van het laatste nieuws. In 2018 waren dit 327.200 personen. Een groei van 13%.

Branches & functieprofiel
NU.nl heeft een sterk bereik onder de doelgroep 35-49 jaar (66%), maar ook beslissers ouder dan 50 jaar bezoeken NU.nl vaker (55%) dan bijvoorbeeld het lezen van dagbladen (gem. 13%). Vooral in de branches semi-overheid (70%), dienstverlening (63%) en handel & vervoer (60%) is het bereik van NU.nl aanzienlijk. NU.nl wordt vooral veel bekeken door de Algemeen directeur, Financieel directeur en Verantwoordelijke inkoop.

Terugkerend bezoek
43,5% van de zakelijke beslissers komt dagelijks op de NU.nl website. In app ligt dit percentage hoger: 57,8% van de zakelijke beslissers komt dagelijks op de NU.nl app.

Economie op NU.nl
De groei in de zakelijke doelgroep is onder andere te verklaren door de positieve ontwikkeling die het economie katern van NU.nl doormaakt. “Natuurlijk vind je het laatste nieuws altijd het eerst op NU.nl, maar we stellen ook gelijk de vraag: wat betekent dit voor jou?”, legt hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman uit. “Op die manier vertalen we het wereldnieuws naar de boardroom. En dat valt in de smaak”.

DMS, Kenniscentrum Zakelijke Beslissers
Stichting DMS stelt zich ten doel de kennis over decision makers in Nederland te vergroten en te verspreiden. Een van de activiteiten is de Decision Makers Survey, waarmee mediagedrag, rol in het besluitvormingsproces, interesses en achtergrondgegevens in kaart worden gebracht. Het is een representatief onderzoek, uitgevoerd door NOM Print Monitor, onder 2.768 decision makers in het Nederlandse bedrijfsleven en bij de semi-overheid.

Swantje Brennecke, directeur DMS: “De zakelijke doelgroep in al haar diversiteit is niet één op één vergelijkbaar met consumenten of een brede B2B steekproef. Met name het mediagedrag verschilt nogal, een Algemeen Directeur van een bouwbedrijf consumeert andere media dan de Financieel Directeur van een bedrijf met meer dan 250 werknemers. Nogal van belang als we zakelijke beslissers willen bereiken en beraken met communicatie”.

Klik hier voor het volledige onderzoek.