17 mei 2019

Mediabrands en Sanoma winnen AMMA Award

Onderzoek naar vertrouwen in media is beste media research

Al 19 jaar reikt MWG jaarlijks de AMMA Awards uit, dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten. En voor het sterkste communicatie-onderzoek. Tijdens het nieuwe mediafestival allOut mochten Mediabrands Marketing Sciences en Sanoma gisteravond het podium op om de prijs voor beste media research in ontvangst te nemen.

Trusted Brands, Trusted Ads
In de categorie ‘Beste media research’ werd een AMMA Award toegekend aan IPG Mediabrands en Sanoma voor een drietal studies naar vertrouwen in media, samen met de neurowetenschappers van Alpha.One uitgevoerd. Nederlanders worden steeds minder goed van vertrouwen, en dit heeft invloed op de effecten van adverteren. Een meerderheid van de Nederlanders checkt de bron van content en nieuws: mensen begrijpen de waarde hiervan.

Met het onderzoek is overtuigend aangetoond dat het gepercipieerde vertrouwen in een advertentieplatform het effect van reclame positief beïnvloedt. Reclame op websites die betrouwbaar worden geacht scoren hoger op merkvoorkeur: Trusted Brands, Trusted Ads. Het is hierbij niet zo dat frequent bezochte websites als vanzelf als meer betrouwbaar worden gezien. Overigens scoort een printomgeving beter dan een online omgeving voor een advertentie, vooral onder trouwe lezers.

Eerder werd het onderzoek ook al internationaal bekroond met een FIPP Insight Award.

Kees Wilbrink: “Ik ben heel trots op het team van Sanoma en IPG Mediabrands dat samen al langere tijd werkt aan dit onderzoek dat steeds verdiept wordt. De resultaten zijn er naar: er is aangetoond wat iedere marketeer wel voelt, maar niet zichtbaar is in de (te) veel gebruikte digitale KPI’s, zoals sec viewability of clickrate. Context van de advertentieboodschap is van groot belang: adverteren in een vertrouwde mediaomgeving verhoogt het advertentie-effect. Na het winnen van de internationale FIPP award is deze AMMA een bevestiging van het goede werk van de betrokken onderzoekers. Ik wil dan ook iedereen danken die met zoveel passie en vakmanschap aan deze onderzoeken gewerkt heeft.”