14 december 2018

Internationaal succesvol Flow wint Mercur d’Or/LOF-prijs

Flow ontving gisterenavond de eervolle Mercur d’Or/LOF-prijs 2018. De felbegeerde oeuvreprijs werd toegekend tijdens de jaarlijkse Mercur-uitreikingen, dé vakprijzen voor de magazine-mediabranche.

Het Flow-team ontving de prijs uit handen van Jan Versteegh in het Amsterdamse DeLaMar Theater. Er werden negen ‘Oscars’ uitgereikt aan personen of magazinemerken die het afgelopen jaar uitzonderlijk hebben gepresteerd. Met de oeuvreprijs wordt een persoon of een magazinemerk geëerd vanwege ‘langdurige en opvallende prestaties op de Nederlandse magazinemarkt’.

Van experiment tot succesvol mediamerk

“Als je het hebt over een uitzonderlijke prestatie, die zelfs ver over de Nederlandse grens reikt, heb je het natuurlijk over Flow”, schrijft de jury in haar rapport. “Flow heeft het begrip ‘magazine’ een nieuwe betekenis gegeven. Met print nog wel, in een tijd waarin het geloof in papieren magazines afnam. Van een experiment groeide Flow in tien jaar tijd uit tot een internationaal succesvol mediamerk. De boodschap van Flow (een pleidooi voor langzamer en met meer aandacht leven) raakt en vervult wereldwijd een behoefte. De copycats zijn inmiddels talrijk, toch lukt het niemand het succes van Flow te evenaren of er zelfs maar bij in de buurt te komen. Door de innovatie in print, internationale expansie en een groeiende e-commerce business blijft Flow een sterk merk en een paradepaardje voor Sanoma Media.”

Astrid van der Hulst en Irene Smit, creative directors: “We vinden het enorm stoer dat we de Mercur d’Or hebben gewonnen. De jury noemt ons onder meer ‘een ambassadeur voor print’ en ‘paradepaardje voor Sanoma’ en die mooie woorden koesteren we. Deze prijs is een kroon op het jaar waarin Flow haar 10-jarig bestaan viert. Komende jaren willen we nog meer mensen kennis laten maken met Flow, omdat we zo in onze boodschap geloven dat het leven beter voelt als je vertraagt. Dan werkt zo’n prijs enorm mee. Dus fantastisch dat we na de Mercurs Lancering van het jaar (2008) en Magazine van het jaar (2014) nu tot onze grote verrassing deze Mercur d’Or/LOF-prijs mochten ontvangen.”

Langzamer leven

Flow is een wereldwijd platform voor levenslessen over vertragen en simpel leven. Flow’s pleidooi voor langzamer en met meer aandacht leven is in deze 24/7-wereld urgenter dan ooit. Het bereik en de abonnees stijgen nog steeds. Met printproducten in Nederland en de rest van de wereld, een sterk en krachtig bereik op social (met op Instagram ruim een kwart miljoen volgers wereldwijd) en een online platform met sterke e-commerce tak, bouwt Flow verder aan deze missie.

De wereld veroveren

Tien jaar geleden begon Flow als een idee van Astrid van der Hulst en Irene Smit. Beide bladenmakers hadden een blad voor ogen met inzichten en lessen om het leven te leven, een blad ook dat gebruikmaakt van alle mogelijkheden van papier. Vanaf het eerste nummer is het tijdschrift van Sanoma Media Netherlands een succes.

Inmiddels ligt Flow in 39 landen in de winkel, met de grootste fanbase in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Daarnaast zijn er licenties in Duitsland en Frankrijk, waar eigen teams nummers en specials maken.

Samen met de Amerikaanse boekenuitgeverij Workman Publishing maakt het Flow-team boeken, kalenders en een stationery-lijn. Er zijn al twee heuse bestsellers: A book that takes its time en 50 ways to draw your beautiful, ordinary life. Per dag gaan er wereldwijd 7.000 Flow-producten over de toonbank.

Met haar online platform en socialmediakanalen bereikt Flow maandelijks een half miljoen unieke volgers (bron: MMA).

Kortom, Flow is een authentiek Nederlands merk dat met een urgente boodschap de wereld verovert. Een uitzonderlijke prestatie volgens de jury, die de prijs een ‘welverdiend cadeau’ noemt voor het jarige Flow.