19 december 2019

‘Hey Google, ik wil praten met De Donald Duck’

Donald Duck Weekblad lanceert voice-action voor nog meer ‘Even lekker Donald Ducken’ momenten

Vandaag lanceert Donald Duck Weekblad een voice service voor de Nederlandstalige Google Assistant. Het vrolijke weekblad zet hiermee de eerste stap in de spraak gestuurde technologie. Lezers met een Google Home speaker of de Google Assistant applicatie, kunnen vanaf vandaag hun ‘Even lekker Donald Ducken’ momentje verlengen door heel eenvoudig het commando: “Hey Google, ik wil praten met De Donald Duck’’ uit te spreken.

De voice service laat je, net als het weekblad, even verdwijnen in de vrolijke wereld van Donald Duck. Het merk blijft door deze aanvullende ontwikkeling dichtbij de jonge, digitale generatie staan. Bij de lancering wordt gestart met twee Google actions, later dit jaar volgen er meer.

Vandaag lanceert Donald Duck Weekblad een voice service voor de Nederlandstalige Google Assistant. Het vrolijke weekblad zet hiermee de eerste stap in de spraak gestuurde technologie. Lezers met een Google Home speaker of de Google Assistant applicatie, kunnen vanaf vandaag hun ‘Even lekker Donald Ducken’ momentje verlengen door heel eenvoudig het commando: “Hey Google, ik wil praten met De Donald Duck’’ uit te spreken.
De voice service laat je, net als het weekblad, even verdwijnen in de vrolijke wereld van Donald Duck. Het merk blijft door deze aanvullende ontwikkeling dichtbij de jonge, digitale generatie staan. Bij de lancering wordt gestart met twee Google actions, later dit jaar volgen er meer.


(v.l.n.r.: Roan, Kristina, Sem, Xanthe, Odilia, Sylvester en Tom.)

“We willen daar zijn waar onze lezers zijn en het plezier dat zij beleven aan lezen en de Donald Duck wereld verlengen. Kinderen omarmen nieuwe technologieën met alle gemak én plezier; dat hebben we ook gemerkt tijdens het testen van de voice service met onze Duck Denkers (afbeelding). Spontaan vragen de kinderen aan Google om moppen te vertellen en voor hen is communiceren met het kleine apparaatje logisch. Met de voice-action van Donald Duck Weekblad komt er naast de traditionelere producten een tool bij om met onze doelgroep in verbinding te staan en het moment van ‘Even Lekker Donald Ducken’, te verlengen en te versterken,” aldus Marjolijn Hoffmans, Marketing Manager Donald Duck

Kinderen worden meer ‘digital – savy’, op een steeds jongere leeftijd. Voor Donald Duck Weekblad is het belangrijk om relevant te blijven op dat vlak, zonder de core uit het oog te verlezen; Donald Duck Weekblad en pockets zijn nog altijd de basis. Het weekblad is daarnaast al jaren relevant en actief op social media. En ook Bladzijde 45 (de laatste pagina van het weekblad niet in print, maar op DonaldDuck.nl) en de online teken tutorials op YouTube en DonaldDuck.nl bieden naast het vrolijke weekblad extra verhalen en inspiratie op de website.

Moppentrommel en Duck quiz
De eerste twee actions die vandaag worden gelanceerd zijn de ‘moppentrommel’ en de Duck Quiz. In de moppentrommel feature luister je uiteraard naar de meest iconische Donald Duck moppen en raadsels en in de Duck quiz wordt je kennis over Duckstad getest. De quiz is zo ingericht, dat je deze alleen of met de hele familie kunt spelen. KrisKwis (de enthousiaste quizmaster uit Duckworld) is de host van de voice service en verwelkomt spelers in de spraak gestuurde applicatie. De Google Action is ontwikkeld in samenwerking met Greenhouse.

“Jonge ouders zijn early adopters van de smart speaker. En daarmee zien we ook dat veel kinderen in gesprek gaan met de slimme assistenten. De smart speaker is echt onderdeel van het gezin geworden. Voor kinderen voelt het heel natuurlijk om via je stem interactie aan te gaan. Het is nog makkelijker dan swipen. Binnen de Google Assistant zijn bij kinderen vooral de spelletjes en grappen erg populair als vermaak. Hier zijn we dan ook bewust op ingehaakt met de Duck Quiz en de Moppentrommel,”
zegt Menno Zevenbergen, Head of Conversational Greenhouse

De Donald Duck Shop
De online shop van Donald Duck Weekblad, voorheen Duckstadshop, gaat verder onder de naam Donald Duck Shop. Deze naamsverandering volgt op de groei die de shop dit jaar doormaakt en de ambitie om meer consumenten te bereiken met de webwinkel met daarin meer dan 200 vrolijke producten.

Donald Duck Weekblad
Al meer dan 65 jaar lezen vier generaties de doldwaze avonturen van Donald, Katrien, oom Dagobert, de neefjes, Willie Wortel en alle andere Duckstadbewoners en zij bewaren daar mooie, grappige en vaak ook leerzame herinneringen aan. Kinderen genieten, net als hun ouders dat vroeger deden (en dat nog steeds doen), van de vrolijke wereld van Donald Duck. Of het gaat om lezen, leren of spelen: met Donald Duck is alles leuker. Diverse onderwerpen komen aan bod, waarbij ‘fun’ altijd vooropstaat en ‘leren’ een natuurlijk gevolg is. Donald Duck Weekblad wordt in Nederland uitgegeven door Sanoma en het volledige portfolio bestaat uit: Donald Duck Junior, Donald Duck Extra, Katrien Duck en de Donald Duck pockets. Via DonaldDuck.nl/Shop verkoopt het weekblad het complete portfolio plus een aantal merchandise producten.

Greenhouse
De Google Action is ontwikkeld in samenwerking met het conversational team van Greenhouse. Greenhouse _Conversational transformeert merken in ‘winning conversational companies’ door het ontwikkelen, implementeren en optimaliseren van een conversational strategie. Greenhouse is een brand & performance bureau met meer dan 500 experts in data, media, creatie en tech en ontwikkelt voor merken als ING, Volkswagen, VodafoneZiggo, Nederlandse Loterijen, De Bijenkorf en PSA.
Greenhouse, een WPP bureau. www.greenhousegroup.com.