12 mei 2019

Helft van Nederland ervaart kloof tussen media en maatschappij

Meer dan de helft van Nederland ervaart in enige mate een kloof tussen de media en de maatschappij. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van NU.nl onder duizend mensen naar de relatie tussen media en hun publiek, ter gelegenheid van het twintigjarige bestaan van de grootste nieuwssite van Nederland.

Van de ondervraagden vindt bijna 40 procent dat media weinig aandacht schenken aan problemen die in de maatschappij leven. Meer dan de helft van de ondervraagden (53 procent) wil meer betrokken worden bij het nieuws. Volgens hoogleraar mediastudies Mark Deuze is de kloof tussen media en maatschappij er altijd al geweest. “Maar dat gevoel wordt in het huidige tijdperk uitvergroot. We worden voortdurend omgeven door berichten van verhalen die zich dichtbij afspelen en bevestigen wat je zelf meemaakt. Maar de nieuwswaarde gaat ervan uit wat voor de meeste mensen belangrijk is.”

Mediahistoricus Huub Wijfjes noemt het een algemene trend dat “mensen alles voortdurend op zichzelf betrekken”. “Ze kijken vooral naar hun persoonlijke ervaring en willen dit in de pers bevestigd zien. Dat vinden ze sneller in een Facebook-groep dan in de krant.”

Op de vraag of sociale media als geloofwaardige bron worden gezien, antwoordt 56 procent van de onderzoekdeelnemers ontkennend. 21 procent zegt wél op sociale media te vertrouwen als nieuwsbron. De ondervraagden vinden gevestigde mediabronnen als kranten, radio en televisie vaker betrouwbaar; 68 procent zegt het nieuws dat door deze bronnen wordt gebracht wel te vertrouwen. Bij nieuwsapps en -sites zoals NU.nl is dat 63 procent.

NUjij
NU.nl heeft vorig jaar het reactieplatform NUjij opnieuw gelanceerd, waarop bezoekers van de site kunnen reageren op de berichten van NU.nl. Dagelijks zorgen NUjij-gebruikers er zo voor dat de artikelen beter worden. Dat kan door een aanvulling te suggereren of door inspiratie te geven voor een nieuw verhaal. Inmiddels bezoeken elke week zo’n 700.000 mensen NUjij en plaatsen zo’n tienduizend mensen reacties.

NU.nl
NU.nl is in 1999 opgericht door Merien ten Houten, Kees Zegers en Sacha Prins. Ten Houten, ook medeoprichter van de destijds razend populaire zoekmachine Ilse.nl, wilde online ‘de Nederlandse CNN’ opzetten. De Amerikaanse nieuwszender was eind jaren negentig al sterk aanwezig op internet.
Inmiddels bereikt NU.nl maandelijks meer dan zeven miljoen unieke bezoekers. De redactie bestaat uit honderd journalisten, daarnaast bouwt NU.nl met een team van ontwikkelaars zijn eigen site en apps. Onlangs nam NU.nl een meerderheidsbelang in het sportfotopersbureau Pro Shots.