16 september 2016

Donald Duck Weekblad en NOISE lanceren chat met Guus Geluk

Met de pay-off ‘Geluk zit in een klein boekje’, wordt het thema ‘geluk’ deze maand gevierd tijdens de Geluksweken-campagne van Donald Duck Weekblad. Belangrijk onderdeel is de Guus Geluksvogel-chatbot, ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau NOISE, die vandaag te activeren is via een homepage take-over en mobile banners op NU.nl.

Geluk en pech spelen in Duckstad een grote rol. Het eerste lijkt uitsluitend weggelegd voor – ‘what’s in a name’ – Guus Geluk, het tweede voor eeuwige pechvogel Donald. Waar Donald Duck Weekblad bekendstaat om zijn karakteristieke storytelling via de eigen social media kanalen, met onder andere meer dan zeventien Twitter-accounts van de verschillende inwoners uit Duckstad, pioniert het merk ook met nieuwe interactieve vormen van storytelling binnen de campagnes. Zo maakt het weekblad met de Geluksvogel-chatbot een real-time connectie tussen Nederland en Duckstad. Via deze chatbot geeft Guus Geluk duizenden nieuwsgierige Nederlanders 1-op-1 antwoord op vragen omtrent (zijn) geluk. Zo kun je Guus vragen wanneer hij nou eigenlijk gelukkig is (spoiler: als hij in de spiegel kijkt), maar ook of geluk te koop is.

Naast dat merken chatbots met name inzetten voor klantenservice doeleinden, zet Donald Duck Weekblad de Geluksvogel-chatbot in als een belangrijk onderdeel binnen de campagne en als een nieuwe vorm van storytelling. Met de chatbot is het mogelijk om in contact te komen met de doelgroep via Facebook Messenger en een groot publiek te laten participeren binnen de Geluksweken-campagne. Waar andere chatbots nog vooral antwoord geven op gesloten vragen, is het nu mogelijk om Guus het hemd van zijn lijf te vragen. Na de chat worden de deelnemers middels een retargeting-campagne gevolgd. Hoe de Guus Geluksvogel-chatbot precies werkt is te bekijken op ChatmetGuus.nl.
              
Tot en met 29 september heeft Donald Duck een extra portie geluk voor zijn fans. Gelukszoekers profiteren in de Geluksweken van kortingen op een abonnement met de ‘alles-in-eend’ deals en kortingsacties in de online Duckstadshop. De Geluksweken-campagne wordt ondersteund met de bestaande TV-commercial, out-of-home, direct mailings, print, online en social advertising.