• “Sanoma is echt een feestje voor mensen die van data houden”

Suzanna Koning (Director News & Data) en Hubert Grim (Chief Technology Officer) praten over data. Waar Suzanna met een achtergrond in de retail concludeert dat de visie van Sanoma op data zeer vooruitstrevend is, bevestigt Hubert vanuit zijn IT-functie dat Sanoma zo veel meer is dan een printgeörienteerd bedrijf.

Wat doen jullie precies als Chief Technology Officer en Director News & Data?
Hubert: “Ik ben eindverantwoordelijk voor alle IT die Sanoma Media Netherlands gebruikt.”

Suzanna: “En ik ben verantwoordelijk voor News & Data, een belangrijk groeidomein voor de toekomst van Sanoma. Hieronder valt bijvoorbeeld NU.nl, het grootste nieuwsplatform van Nederland, Scoupy, ook een groeiparel en een team met data scientists en online performance experts die zich inzetten voor alle merken van Sanoma.”

Veel mensen associëren Sanoma met print. In hoeverre focust Sanoma zich op data en online?
“Nou, veel meer dan mensen eigenlijk denken. Elk printmerk is ook digitaal sterk aanwezig tegenwoordig. En dan hebben we ook een aantal heel grote, puur digitale merken.”

“Bij Sanoma praten we eigenlijk niet eens meer over “print”. We hebben het over merken en die merken zijn allemaal op meerdere kanalen vertegenwoordigd. Print is tegenwoordig een onderdeel van een merk, niet meer hét product.”

“Print is tegenwoordig een onderdeel van een merk, niet meer hét product.”

Hoe belangrijk is online en data voor Sanoma?
“Zelfs toen we alleen nog maar uit print bestonden, wilden wij onze consument al heel goed kennen. Sanoma is al jarenlang bezig met het opbouwen van data. Nu is het zelfs nóg belangrijker. Gelukkig bereiken wij heel veel verschillende consumenten, maar liefst 80% van Nederland.”

“We gebruiken deze data voor onze partners en adverteerders, maar we gebruiken data voornamelijk voor het voordeel van de klant en lezer. Dat merk ik zelf ook, het is zo fijn als een merk begrijpt wat je beweegt, waar je geïnteresseerd in bent en wat je inspireert; jou juist die informatie biedt die voor jou relevant is. Maar ik wil ook weten wat ik níet weet, om continu geïnspireerd te worden. Natuurlijk verliezen we de privacy van onze consument niet uit het oog.”

“Sanoma is echt een feestje voor mensen die van data houden.”

Waar staat Sanoma op het gebied van online en data ten opzichte van de markt?
Suzanna: “Ik heb hiervoor bij retailers gewerkt en ik dacht dat ik me daar in een datawalhalla bevond, maar door het unieke bereik van Sanoma met zoveel verschillende merken is het bereik, en vooral de frequentie van contact, hier veel groter. Sanoma is echt een feestje voor mensen die van data houden.”

Hubert: “Absoluut! We zijn een grote, serieuze speler in de datamarkt.”

Suzanna: “We zijn een voorloper. In vele markten. Dat blijkt ook uit NLProfiel, een initiatief in samenwerking met de Persgroep en Telegraaf Media Groep. Juist omdat we print en online combineren, is data onze kracht. En met al het vertrouwen in onze merken, komt de data ook echt tot z’n recht voor de uiteindelijke lezers.”

Hoe werken Technology en News en Data binnen Sanoma?
“We hebben dankzij een goede samenwerking onlangs de AI (Artificial Intelligence) Hackathon gewonnen. Met de slimme, gepersonaliseerde pushberichten in de NU.nl-app.”

“Technology zorgt ervoor dat we generieke platformen hebben en de data van de verschillende bronnen en merken gecombineerd kan worden. Zo kunnen we die data voor al onze merken en doeleinden gebruiken. De ontwikkeling van die techniek doen we in nauwe samenwerking met het datateam die, samen met de verschillende merken, toepassingen bedenkt en ontwikkelt.”

“Tijdschrift.nl is ook een mooi initiatief. Voor een vast bedrag per maand kan een consument onbeperkt al onze (en meer) tijdschriften lezen. Een goed voorbeeld van hoe wij met de klant mee gaan: de een wil met een iPad en een kop thee op de bank, de ander met een fysiek tijdschrift in bad. Met de technologie van vandaag bieden we onze lezers de flexibiliteit om te voldoen aan die persoonlijke voorkeuren. Sanoma heeft alle smaken.”

“En heel veel groeimogelijkheden.”

“Sanoma heeft alle smaken.”“En heel veel groeimogelijkheden.”