1 oktober 2018

Carrière maken is belangrijk voor de Nederlandse vrouw

Carrière maken is steeds belangrijker voor de Nederlandse vrouw. Dit blijkt uit een onderzoek gehouden door Fashionchick, waarin bezoekers werd gevraagd naar hun carrière. Het onderzoek had ruim 1.000 respondenten.

Vacaturewebsites winnen het van recruiters
Het gaat goed met Nederlandse vrouwen op de arbeidsmarkt: 86% van de respondenten geeft aan 32 uur of meer per week te werken. Bij het zoeken naar een baan maakt het merendeel gebruik van vacaturewebsites, gevolgd door 26% die zegt via-via over nieuwe vacatures te horen. Als de sollicitatie positief is verlopen zijn de salarisonderhandelingen voor iets meer dan de helft van de ondervraagden geen probleem: 51% geeft aan hier geen moeite mee te hebben.

Vrouwen op de werkvloer
Als het aan de respondenten ligt, is het vrouw-zijn op de werkvloer geen probleem. Slechts 6% geeft aan zich wel eens benadeeld gevoeld te hebben vanwege haar sekse. Een goede zaak, want 69% van de ondervraagde vrouwen vindt het belangrijk om carrière te maken. Toch staat deze niet in de weg bij het stichten van een gezin: 60% geeft aan dat een carrière geen reden is om daarmee te wachten. De gezinssituatie is wel van invloed op het aantal uren dat per week gewerkt wordt: voor 75% van de respondenten zijn kinderen de belangrijkste reden om minder te gaan werken. 66% van de ondervraagden verwacht dit laatste ook van hun partner, om zo de zorg te kunnen delen.

Kleren maken de vrouw
70% van de ondervraagde vrouwen gelooft dat hun manier van kleden bijdraagt aan hun voorkomen. 31% kleedt zich dan ook netter voor hun werk. Over de absolute no go’s op de werkvloer zijn de vrouwen het vrijwel unaniem (96%) met elkaar eens: met een mini rok hoef je niet op het werk te verschijnen. Maar ook de slippers, doorschijnende blouses en jeans shorts horen volgens het overgrote deel niet op de werkvloer thuis.

Om het onderzoek met een positieve noot af te sluiten: op de vraag of de respondenten gelukkig zijn in hun werk gaf een ruime meerderheid (59%) aan dit te zijn.

Over Fashionchick en Styletoday
Fashionchick.nl is het online fashion portaal van Nederland met producten uit meer dan 200 verschillende webshops op een plek. Met 1.500.000 bezoekers per maand behoort Fashionchick tot één van de grootste modesites voor vrouwen in Nederland. Fashionchick.nl is onderdeel van Sanoma, het mediabedrijf met het breedste, meest gevarieerde en toonaangevende portfolio in Nederland.