23 januari 2018

Bereikscijfers print voor vierde keer op rij stabiel

Het bereik van print magazines is voor de vierde keer op rij stabiel. Dit blijkt uit de laatste NOM Print Monitor (2017-IV) die op 11 januari is gepubliceerd. Printmagazines bereiken in totaal 11,4 miljoen mensen. Dit is 80% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Meer vrouwen dan mannen lezen magazines. Het bereik onder vrouwen is 84% en 75% van de mannen wordt met printmagazines bereikt.

Sanoma bereikt maandelijks met haar eigen printtitels 7,5 miljoen mensen van 13 jaar en ouder (53% van de 13+ bevolking), 4,4 miljoen vrouwen (61% van de vrouwelijke 13+ bevolking) en 3,1 miljoen mannen (44% van de mannelijke 13+ bevolking).

Bereiksontwikkeling print

Het printbereik van magazinemerken is sinds 2016 gestabiliseerd. De stabilisatie zien we in vrijwel alle magazine categorieën terug. Onderstaande grafiek toont de bereiksontwikkeling vanaf 2010. Sinds 2017 worden elk kwartaal nieuwe bereiksgegevens gepubliceerd. De ontwikkeling van de laatste 4 metingen in 2017 zijn in de grafiek uitgesplitst.

De top 3 van betaalde magazine met het grootste print bereik bestaat uit de Sanoma-titels Libelle (1,7 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen) en LINDA. (1,2 miljoen). Daarnaast behaalt Sanoma met haar titels veel nummer 1 posities binnen de verschillende magazine categorieën en domineert hiermee nog altijd binnen de tijdschriftenbranche:

 

  • Libelle nummer 1 in categorie Vrouwenbladen
  • AutoWeek nummer 1 in categorie Auto- en motorbladen
  • Veronica Magazine nummer 1 in categorie RTV-bladen
  • Ouders van NU nummer 1 in categorie Opvoedingsbladen
  • Donald Duck nummer 1 in categorie Jongerenbladen
  • vtwonen nummer 1 categorie Woon-, tuin-, DHZ-bladen

 

Nieuw: fusie bereiksdata print en online

Onze printmerken manifesteren zich allang niet meer via alleen papier. De digitalisering van de media heeft ervoor gezorgd dat onze printmerken op verschillende manieren worden geconsumeerd, ook middels websites en apps. De vraag is in welke mate dat gebeurt: welk deel is bijvoorbeeld papier en welk deel is digitaal? Het onlangs gepubliceerde ‘NOM Mediamerken 2017’ geeft daar antwoord op. NOM Mediamerken 2017 is vorige maand aan de markt gepresenteerd en behelst een fusie tussen de NOM Print Monitor en de NOBO-bereiksdata van websites en apps.

De resultaten geven inzicht in hoeveel mensen alleen de papieren uitgave van een merk lezen, hoeveel alleen de website of app bezoeken en hoeveel mensen het merk op beide manieren consumeren. Naast de mogelijkheid om printbereik van alle titels en het dag-, week- en maandbereik van alle digitale merken te kunnen draaien, kan een groot aantal achtergrondkenmerken gebruikt worden voor het samenstellen van doelgroepen.

 

Sanoma grootste gecombineerde maandbereik print en online

Behalve de rapportage op merkniveau kunnen ook verschillende merken worden samengevoegd tot bijvoorbeeld een portfolio van een publisher of netwerk. Sanoma bereikt met haar eigen print- en online titels 11,6 miljoen mensen per maand, dit is 81,2% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder) en heeft hiermee als uitgever het grootste gecombineerde print en online maandbereik binnen NOM Mediamerken 2017. Uitgesplitst gaat het om 6,2 miljoen vrouwen (85% van alle Nederlandse vrouwen van 13 jaar en ouder) en 5,5 miljoen mannen ( 77,2% van alle Nederlandse mannen van13 jaar en ouder).