19 november 2018

15% van de vrouwen sjoemelt wel eens met korting tijdens de sale

In aanloop naar Black Friday en Cyber Monday voerde Fashionchick een onderzoek over de fashion sale uit onder haar bezoekers. Het onderzoek trok ruim 1.000 respondenten en zorgde voor interessante resultaten.

Zo blijkt dat ruim 97% van de ondervraagden bekend is met Black Friday en Cyber Monday. 77% van de vrouwen associeert dit ook met fashion shoppen en ruim 64% koopt kleding tijdens deze sale dagen. Singles Day is daarentegen een stuk minder bekend: 89% geeft aan hier nog nooit van gehoord te hebben.

Uitgaven in de sale
51% van de ondervraagde vrouwen zegt meer geld uit te geven in de sale dan zij normaal doet. 41% van de vrouwen legt zelfs geld apart voor de sale, maar een kleine meerderheid (59%) geeft haar spaargeld liever aan iets anders uit. Iets meer dan de helft van de vrouwen (53%) geeft tussen de €100-€250 uit tijdens de sale, 36% blijft onder de €100 en slechts 10% geeft meer dan €250 uit. Tijdens de sale shoppen vrouwen op plekken die ze normaal overslaan; 80% koopt bij merken die ze normaal te duur vindt. Er worden dan vooral duurdere items gekocht zoals jassen en schoenen (62%). De aankopen blijken alleen niet altijd even succesvol: 55% zegt in de sale vaker een miskoop te doen.

De beste deal
Een afprijzing is voor 35% van de vrouwen pas aantrekkelijk als het een korting van 40% of hoger betreft. Voor 30% is dit zelfs pas vanaf 50% en 4% van de vrouwen wordt pas blij als haar favoriete items met 70% korting zijn afgeprijsd. Ook komt er uit het onderzoek dat ook buiten de uitverkoopperiode maar liefst 69% van de vrouwen online op zoek gaat naar een kortingscode voor zij tot kopen overgaat. Toch kent de honger naar de beste deal zijn grenzen: 91% geeft aan niet voor de sale naar het buitenland af te reizen.

Eerlijk over sale
De grootste ergernis tijdens de uitverkoop is voor de meeste vrouwen (73%) een rommelige winkel, gevolgd door lange rijen voor de kassa en paskamers (18%) en het ontvangen van een tegoedkaart als je een item retourneert (10%). 15% van de vrouwen geeft aan wel eens (extra) korting te hebben gekregen door een afprijzingssticker te verwisselen. Maar dat is niet het enige opvallende effect van de sale: een derde van de vrouwen koopt haar afgeprijsde droomitem zelfs ook als het één of twee maten te groot of te klein is.