26 september 2013

Mobile advertising groeit sterk

De verwachte groei van mobile advertising zette het eerste halfjaar van 2013 daadwerkelijk in. De omzet is verdubbeld ten opzichte van 2012.

Ook het gebruik van zogenaamde interruptive formats groeit sterk. In totaal liet de Nederlandse online advertentiemarkt in het eerste halfjaar een omzetgroei van 5,8% zien ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. Dit resulteerde in een omzet van 619 miljoen euro. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2013 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor de digitale advertising en interactieve marketing industrie.

Resultaatgericht
Google is voor het grootste deel verantwoordelijk voor de groei in het eerste half jaar van 2013. Display advertising bij Nederlandse uitgevers staat daarentegen onder druk van de economische omstandigheden en liet een afname in de omzet zien van 2,3%. “Adverteerders blijven door de matige economie voorzichtig en investeren mede daarom liever in een op direct resultaatgericht platform, zoals search, in plaats van te adverteren middels meerdere kanalen,” aldus Roel van Rijsewijk, partner Deloitte Digital. Display is desondanks verantwoordelijk voor een groot deel van de totale online advertising markt. “Interessant is dat binnen display video’s en andere vormen van bewegende reclame, zogenaamde interruptive formats, aan populariteit winnen ten koste van traditionele, statische banners.”

Lokale krimp
Daarnaast stijgt het marktaandeel van display advertising op mobiele websites en via smartphone apps van 3,2% in 2012 naar 6,6% in het eerste van halfjaar van 2013. “In de eerste plaats ben ik verheugd dat de mobiele telefoon als digitaal marketinginstrument eindelijk aangeslagen is,” zegt Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland. “Ik stel een groei van 100% vast. Een verdubbeling. Ik verwacht dat deze groei het komende jaar doorzet. Maar opvallend blijft de relatieve krimp van de lokale digitale media-initiatieven in het licht van de groei van de internationale spelers. Dit kan deze laatsten moeilijk verweten worden, integendeel. Lokale spelers zullen nog sneller en innovatiever moeten reageren op impulsen uit de markt dan voorheen.”
 
Nieuwe markten
Voor 2014 verwachten de ondervraagde internetuitgevers een groei van de advertising markt van zes procent. Het eerste halfjaar zijn adverteerders voorzichtig geweest door de economische omstandigheden en onzekerheid rond de cookiewet. De verwachting is dat in de tweede helft van dit jaar de budgetten weer besteed gaan worden. De groei wordt naar verwachting het meest gestimuleerd door nieuwe markten zoals mobile en video advertising en automated trading.

Over het onderzoek
Voor de Online Ad Spend Study H1 2013 zijn in opdracht van IAB Nederland 36 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd. De studie is uitgevoerd door Deloitte. Deloitte richt zich onder andere op de impact van digitale kanalen op het business model van bedrijven.

Download hier het hele rapport Ad spend rapport 2013 H1.