23 januari 2014

Digitale startups weten de weg te vinden naar groeikapitaal

De Nederlandse startup scene ontwikkelt zich snel en startende ondernemers weten de weg te vinden naar groeikapitaal. Door de verschillende incubator en accelerator programma’s neemt ook de kwaliteit van de startups toe. SanomaVentures, de investeringstak van Sanoma, breidde haar portfolio flink uit en vatte het jaar samen in de SanomaVentures 2013 infographic.

Startende bedrijven zijn een belangrijke factor in de ontwikkeling van de Nederlandse economie en het aantal startups neemt toe, in het bijzonder in de internetsector. Hieraan ten grondslag ligt onder andere de hogere bereidheid onder jongeren om een eigen bedrijf te starten en de opkomst van incubator en accelerator programma’s. Deze programma’s, zoals Utrecht Inc., Startup Bootcamp en Rockstart, helpen jonge startende bedrijven in hun beginfase te versnellen door faciliteiten te bieden en ze actief te coachen en te begeleiden. Dit resulteert in meer en kwalitatief betere startups.

15 startups, 161 banen

Daarnaast weten Nederlandse startups goed de weg te vinden naar groeikapitaal. SanomaVentures, de investeringstak van Sanoma, ontving in 2013 ruim 400 investeringsaanvragen, heeft met 150 bedrijven gesproken en onderhandelde met 33 ondernemers, hetgeen uiteindelijk resulteerde in 9 investeringen. De 15 startups waar SanomaVentures tot nu toe in investeerde, bieden op dit moment al werkgelegenheid voor meer dan 161 mensen.

Slim geld in jonge bedrijven

De strategie van SanomaVentures is gericht op investeringen in jonge (zogenaamde early-stage) startups, die een product hebben gelanceerd maar nog weinig omzet genereren en met name gericht zijn op het aantrekken van nieuwe klanten. Sanoma wil zich voor de lange termijn aan deze ondernemingen verbinden en er wordt dan ook gezocht naar internetbedrijven die een strategische connectie hebben met Sanoma. Sanoma kan de kans op succes van deze startups flink verhogen door middel van het inzetten van haar mediabereik, industrie- en doelgroepkennis en toegang tot haar zakelijke netwerk, naast het verstrekken van werkkapitaal.

Ontwikkelingen 2014

Voor 2014 richt SanomaVentures zich nog sterker op drie strategische domeinen: digitale consumentendiensten, e-commerce en educatie.

Herman Kienhuis, investment director SanomaVentures: “Op het gebied van televisie, gezondheidszorg, retail en onderwijs gaat de mobiele internettechnologie voor grote veranderingen zorgen in de komende jaren, wat nieuwe kansen biedt voor startende bedrijven. We gaan meer on-demand en online TV kijken; we gaan met sensoren onze gezondheid continu meten en bijsturen; in fysieke winkels doen we inspiratie op, maar we kopen via een scherm; en we krijgen digitale leermethodes die zich aan elk kind of student aanpassen.”

SanomaVentures verwacht dat de groei in ondernemerschap in Europa verder zal doorzetten en wil hierin meegroeien en verder internationaal uitbreiden. Naast haar kantoor in Amsterdam verstevigt SanomaVentures haar aanwezigheid in Finland en ook wordt onderzocht of er een kantoor in Berlijn kan worden opgezet.